Chiar dacă nu știi, încă, ce este LAFA, sunt convins că ai interacționat cu acest mod de lucru.

Este un jargon specific mediului militar și vine din expresia „Lasă Asta și Fă Asta”.

  • Eficacitatea armatei este dată de faptul că are capacitatea de a produce efectul pe care și-l propune ori pe cel care-i este solicitat.
  • Eficiența armatei este redusă pentru că ea nu pune preț pe efortul de energie, timp și resurse ci doar pe rezultat și asta este sesizabil.
  • Explicațiile pentru acest comportament sunt simple și vin din obligația militarului de a executa permanent ultimul ordin primit, adică „LAFA”.

M-am întrebat dacă acest comportament, „LAFA”, este prezent și în mediul de afaceri.

  • Unii clienți îmi spun că este normal pentru că lucrează sub presiunea crizelor.
  • Alți clienți justifică acest comportament prin faptul că angajații nu știu să-și prioritizeze sarcinile.
  • Unii angajați îmi explică faptul că angajatorii sunt micro-manageri și se simt confortabil să intervină abrupt în procese.

Nu văd necesară eficacitatea în afaceri dar aș putea-o justifica.

  • Prima justificare vine din zona percepției colective, angajatorul este stăpân peste activitatea angajatului.
  • A doua justificare vine tot din zona mentalului colectiv, angajatul nu asumă responsabilitatea pentru o muncă eficientă.
  • O altă justificare vine din percepția că timpul angajatului este la dispoziția angajatorului și deci poate fi folosit după bunul plac.

Mă gândesc că angajații ar fi mult mai eficienți dacă ar fi consultați și ar fi implicați în modul de gândire în asumarea obiectivelor.

  • Eficiența se poate obține dacă toți angajații înțeleg „de ce” trebuie să lucreze pentru îndeplinirea unui obiectiv.
  • Eficiența poate fi obținută dacă toți angajații știu „ce” trebuie să facă pentru îndeplinirea unui anumit obiectiv.
  • Eficiența poate fi obținută dacă toți angajații au cunoștințele și abilitățile necesare și știu „cum” să lucreze pentru îndeplinirea unui obiectiv.

Gradul de eficiență sporește doar dacă cel care conduce afacerea își înțelege locul, dar mai ales rolul în echipă.

  • Eficiența managerială este influențată de cât „știe” managerul despre modul în care sunt stabilite obiectivele de îndeplinit.
  • Eficiența managerială este marcată de cât „este” de determinat managerul în a oferi libertate de acțiune celor care trebuie să îndeplinească un obiectiv.
  • Eficiența managerială este determinată de cât de mult efort „face” un manager pentru a nu interfera în operaționalizarea obiectivului.

PS: „LAFA” oferă falsa senzație că un singur om are „controlul” asupra procesului, dar are și perversul efect al pierderii din vedere a „contextului”.